Mijn leven en gedachten als vrouw en als lid van de Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen

Dankbaarheid

244xNxgratitude-journal.jpg.pagespeed.ic.fPvcLtTEnD

Het jaar 2015 heeft in het teken gestaan van mijn studie Psychologie, wat tevens met zich mee bracht dat ik mezelf onder de loep genomen heb. Een heel leerzaam jaar, waarin ik de kans heb gekregen om aan mezelf te werken. Mijn angsten, mijn gewoonten, mijn gedachten te analyseren door middel van zelfreflecties. Ik heb veel geleerd van mijzelf, al is dit gegaan met blauwe plekken van het vallen. Er waren perioden van donkere mist en ik heb de zon inmiddels weer zien opkomen.

Een van de kleine dingen van het afgelopen jaar is dat ik tot de ontdekking kwam hoe belangrijk creativiteit voor mij is. Naast gezonde voeding en dagelijks bewegen heb ik echt tijd voor mezelf nodig (me-time), waarin ik mijn gedachten tot rust kan brengen door middel van papier, lijm, teksten, foto’s, tekeningen, verf en kleuren. Nou ben ik absoluut geen artiest en staat een eventueel nog te ontwikkelen talent absoluut nog in babyschoentjes. Lang heeft mijn perfectionisme me weerhouden tot het maken van ‘iets’. Op dit moment ben ik zo ver dat het mij niet meer gaat om het eindresultaat, maar om de reis er naar toe. Ik geniet van het uurtje dat ik mezelf terug kan trekken en gewoon begin met ‘iets’.

Schrijven is altijd mijn hobby geweest en speelt nog steeds een rol. Het is een uitdaging om deze hobby op verschillende manieren te ontdekken en verder te ontwikkelen. Sinds kort heb ik een manier ontdekt waarin ik mezelf zowel met woorden alsook met tekeningen kan uiten. Mijn rechter- en mijn linker hersenhelft worden gebruikt, namelijk door dagelijks een journal/dagboek bij te houden dat gepaard gaat met tekeningen of  ‘art’.

Het klinkt misschien vreemd, maar ik hou meer dan één journal bij. Ik schrijf lang niet dagelijks in al deze journals. Het is maar net wat mij bezig houdt en welk dagboek mij ‘roept’ die dag. Een dagboek/journal is mij heel dierbaar geworden en dat is mijn dankbaarheidsboek. Ik dit boek schrijf ik elke dag over iets wat mij tot dankbaarheid stemt. Het begon met de grote dingen die mijn leven verrijkte. Het waren die dingen die makkelijk mijn aandacht hadden en die ik niet over het hoofd kon zien.  Nu echter, beschrijf ik meer en meer over kleine dingen, die makkelijk over het hoofd worden gezien. Het was een uitdaging voor me om een jaar lang mijn dankbaarheid te uiten. Ook dit ging gepaard met tekst, foto’s, tekeningen, quotes, gedichten, verhalen.

Ik was benieuwd wat een dankbaarheidsdagboek met me zou doen. Het heeft mij vaak nederig gestemd. Ik kwam bijvoorbeeld tot de ontdekking dat ik genoeg ‘had’ en dat ik genoeg ‘was’. Ik zag dat het niet perse de grote dingen waren die mij gelukkig maakte, maar dat het juist die hele kleine dingen waar je zo gauw aan voorbij gaat. Het verraste me hoeveel ik eigenlijk de dingen voor lief nam. Er nooit echt bij stil stond wat er in die kleine hoek van de wereld waarin ik leef zoal gebeurde. Ik ontdekte welke invloed mensen in je omgeving op me hadden en andersom… welk een invloed ik had op anderen. Ik werd me meer en bewust van de kleine gebaren… of de glimlach van een kind.

Ik heb geleerd ook het imperfecte te omarmen. Dingen hoeven niet meer te lopen zoals ik zou willen dat het zou lopen… ook al liep het leven anders, het hoefde daarom niet imperfect te zijn. Er ken momenten dat ik dankbaar kon zijn voor de imperfectie van het leven.

Ik mag stellen dat dankbaarheid van mij een gelukkiger en tevredener mens gemaakt heeft.

Waar ben jij dankbaar voor? Heb jij al ontdekt hoeveel er is om dankbaar voor te zijn?

 

Commentaren op: "Dankbaarheid" (2)

  1. Debra van Driel Kluit zei:

    Heel mooi Annelies, wij hebben zoveel om dankbaar voor te zijn.

  2. Ik ben dankbaar dat ik vandaag voldoende en lekker eten heb gehad. Ik ben dankbaar dat ik me ontzettend gezond voel (mentaal en fysiek) en dat zo’n fijne bieb is om te studeren. Ik heb vandaag ontzettend veel pianomuziek geluisterd en vrienden gesproken.

    dankjewel Annelies, ik had helemaal niet door dat vandaag zo’n goede dag was!

Geef een reactie

Tagwolk

